TOVAR V AKCII
Raz za čas sa to jednoducho stane každému majiteľovi najmä staršieho auta. Čakáte, že vozidlo odomknete pri stlačení príslušného tlačidla na kľúči, avšak nič sa nedeje.
Úvod » Karoséria
Je to práve karoséria, ktorá robí auto autom. Na základe karosérie, vzhľadu auta, si väčšina z nás kupuje autá. Na základe karosérie ich rozlišujeme, milujeme či nenávidíme. Karoséria je to, čo z auta vidíme zvonku. Do karosérie nastupujeme, ukladáme do nej batožinu. Karoséria sa pripevňuje priamo na podvozok alebo na nosný rám strojového podvozku.
Moderná karoséria sa vyrába predovšetkým z ocele a hliníka. Hliník je preferovaný materiál, pretože je ľahký. Objavujú sa aj pokusy vyrábať karosérie z uhlíkových vlákien, ktoré sú mimoriadne pevné a zároveň ľahké. Takéto karosérie však nájdeme zatiaľ iba pri pretekárskych automobiloch, ako sú napríklad monoposty formuly 1.
Pred druhou svetovou vojnou sa karosérie ešte z veľkej časti vyrábali z dreva, ktoré bolo obalené rôznymi plechovými materiálmi. Po vojne však konštruktéri od tohto materiálu upustili, keďže už ďalej nevyhovoval požiadavkám na rýchlosť a bezpečnosť. Svetu začala vládnuť oceľ. V automobilovej histórii nájdeme aj niekoľko podivuhodných karosérií, ktoré využívali rôzne syntetické materiály, ako je napríklad laminát či iné plasty.
Na základe tvaru karosérie rozoznávame aj základné typy automobilov. Karoséria sedanu má 4 plnohodnotné sedadlá v dvoch radoch a 2 až 5 dverí. Tu poznáme hatchback a liftback. Hatchback má splývavú zadnú časť s otvárajúcimi sa zadnými dverami so závesmi pri streche. Liftback má splývavú zadnú časť s otvárajúcimi sa zadnými dverami so závesmi pri streche s odsadením pod spodnou hranou okna. Karoséria limuzíny vyžaduje minimálnu dĺžku 4,5 metra a 4 a viac sedadiel. Kupé má dve až tri sedadlá vpredu. Vzadu môže byť priestor obmedzený na dve sedadlá. Karoséria kombi vyžaduje, aby ťažiskový bod R sedadla vodiča bol minimálne vo výške 750 mm.